feiten, tips en coöperatieve structuren
Kagan, Spencer | Hardback | 16-08-2017 | 9789461182395
Er is de afgelopen jaren veel onderzoek gedaan naar de werking van het brein. Daardoor weten we steeds beter hoe onze hersenen functioneren: op welke prikkels reageren ze en waarom? Als je deze kennis toepast in je klas, kun je onderwijs geven op een manier die aansluit bij de natuurlijke behoeften van het brein. Daardoor leren je leerlingen sneller en meer, onthouden ze de lesstof beter en vinden ze leren ook nog leuker! Of, zoals auteur Spencer Kagan zegt: “Waarom zou je tegen de stroom inzwemmen, als je ook met de stroom mee kunt gaan?”
Voor dit boek verzamelde Kagan talloze onderzoeken van hersenwetenschappers en haalde daaruit zes principes van breinvriendelijk onderwijs:
1. Het brein heeft voeding nodig.
2. Het brein zoekt veiligheid.
3. Het brein is een sociaal orgaan.
4. Het brein reageert op emoties.
5. Het brein kan alleen dingen onthouden waaraan aandacht is besteed.
6. Het brein pikt bepaalde prikkels van nature veel gemakkelijker op dan andere.
Bij elk van deze zes principes biedt Kagan interessante feiten, concrete ‘tools’ om die kennis toe te passen en veel praktische tips. Als leraar kies je zelf waarmee je (het eerst) aan de slag gaat. Bovendien bevat dit boek 27 coöperatieve structuren om leerlingen gestructureerd te laten samenwerken. Deze coöperatieve structuren maken het je makkelijk om breinvriendelijk onderwijs te geven.